top of page

.b trainersopleiding

.b (spreek uit: dot bie) is een mindfulness­training speciaal ontwikkeld voor jongeren van 12 tot 18 jaar. De methode komt uit Engeland en is in samenwerking met de Universiteit van Oxford door het Mindfulness in Schools Project ontwikkeld.

De training vormt langzamerhand de internationale standaard als het gaat om klassikale mindfulnesstraining aan jongeren op VO scholen. De training wordt op scholen gegeven in zo’n 40 landen en is in 13 talen vertaald.

Bekijk hier het volledige .b curriculum ->

Doelen .b

"In zijn eenvoudigste vorm is .b een bewustmakings oefening om alle leerlingen een voorproefje van mindfulness te geven, zodat ze ervan op de hoogte zijn en er later in hun leven op terug kunnen komen als ze daarvoor kiezen."

Doel van de .b training

MiSP
Ontwikkelaars van de training

Explicieter heeft .b het doel jongeren te helpen:

 

  • om hun concentratie en focus te verbeteren, in lessen, bij examens en tests, op het sportveld, bij het spelen van games, bij het opletten en luisteren naar anderen,

 

  • om hun potentieel te vervullen en hun eigen doelen na te streven, bijvoorbeeld creatiever te zijn, meer ontspannen, zowel voor school als persoonlijk,

 

  • om meer welzijn te ervaren (zich gelukkiger, rustiger, meer vervuld te voelen),

 

  • om met moeilijke mentale toestanden om te gaan, zoals angstige gedachten en neerslachtigheid,

 

  • om met de dagelijkse stress en spanningen van het adolescente leven om te gaan, zoals examens, relaties, slaapproblemen.

Programma

Leren door te ervaren én door te doen. 

In de trainersopleiding komen de volgende onderdelen aan bod:

  • De opbouw van het .b curriculum.

  • De pedagogiek/didactiek van elke .b les.

  • Het begeleiden van mindfulness­oefeningen voor leerlingen.

  • Technieken van het bevragen van de meditatie-ervaringen van leerlingen.

In de .b trainersopleiding doorlopen we alle tien .b lessen alsof je een leerling bent, en vragen we je ze te ondergaan met een “beginners mind”, net zoals de leerling de lessen krijgt.

 

Na elke les wordt er uitgebreid aandacht besteed aan het bespreken van de les op docentniveau. We behandelen de pedagogiek/didactiek van elke les en hoe je deze het beste kunt onderwijzen aan diverse doelgroepen. Er zijn ruime mogelijkheden om te oefenen met de belangrijkste meditaties uit de training.

Voor wie

Voor wie is de opleiding geschikt?

De trainersopleiding staat open voor zowel leraren als niet-leraren, maar zoals bij alle belangrijke mindfulness-programma' verwachten we dat je de .b training alleen geeft als je zelf regelmatig mindfulness beoefent.

Onderzoek toont duidelijk aan dat mindfulness­training effectiever is wanneer die wordt onderwezen door degenen die de specifieke kwaliteiten belichamen die in beoefening worden ontwikkelt, zoals onbevooroordeelde nieuwsgierigheid, vriendelijkheid, acceptatie, vertrouwen, geduld en niet-streven, en die over de vaardigheden beschikken om te focussen, en de aandacht te richten en te verplaatsen.

Leerkrachten die mindfulness geven moeten in staat zijn om te modelleren wat ze onderwijzen en om rechtstreeks en empathisch te kunnen reageren op ervaringen die hun leerlingen kunnen hebben, vanuit een solide basis in hun eigen leven. (Evenzo zou je niet verwachten dat een leraar die nog nooit in het water is geweest, effectief zwemles zou geven!)

Belangrijk: de .b trainersopleiding leert je om .b te onderwijzen aan leerlingen, maar voorziet niet in het trainen van mindfulness aan volwassenen (ook niet om anderen .b te leren onderwijzen).

Voorwaarden voor deelname

  • Je hebt zelf een 8-weekse mindfulness­training
    (MBSR/MBCT of .b Foundations) gevolgd.
     

  • Er zit minimaal 3 maanden tussen de 8-weekse mindfulness­training en de .b trainersopleiding.
     

  • Je hebt een regelmatige mindfulnessbeoefening (tenminste vijf dagen in de week).
     

  • Je bezit klassenmanagementvaardigheden en hebt ervaring met lesgeven aan de doelgroep van de .b training.
     

  • Je verplicht je bij alle sessies van de opleiding aanwezig te zijn.

Lees ook de algemene voorwaarden en de voorwaarden voor onderwijzen .b aan jongeren

Bij de aanmelding zullen we je vragen akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en met de voorwaarden voor het onderwijzen van .b aan jongeren. Lees beide documenten goed door.

Early intervention foundation

De .b training wordt positief beoordeeld door de The Early Intervention Foundation, een stichting die in Engeland vroegtijdige schoolinterventies beoordeelt op het gebied van wetenschappelijke onderbouwing en kosteneffectiviteit. Lees hier hun beoordeling van .b

Lesmaterialen

Materialen voor
in de klas.

Aan het eind van de opleiding krijg je zes maanden vrije toegang tot "de Hub" van het Mindfulness in Schools Project. Je vindt daar alle materialen die je nodig hebt om .b te geven aan jouw leerlingen en je kunt er onder andere - Engelstalige - workshops volgen:

  • Ruim 70 verschillende werkbladen voor leerlingen (naar keuze te gebruiken, afhankelijk van jouw doelgroep)

  • Algemene handleiding: hoe geef ik les in .b?

  • Docentenhandleiding voor elke .b les

  • PowerPoint presentatie voor elke .b les

  • Introductie PowerPoint voor collega’s

  • Heel veel ondersteunend materiaal (voorbeeldbrieven naar ouders, promotiematerialen, etc.).

Praktische informatie

Praktische informatie

Opleiders

Opleiders van de .b opleiding

Cathri Verkleij.jpg

Cathri Verkleij

.b trainersopleider, docent VO en mindfulness trainer

Als docent Kunstvakken/ CKV ben ik werkzaam in het VO. Daarnaast geef ik als cat.1 mindfulness trainer MBSR trainingen aan onderwijspersoneel en train ik jongeren op scholen. 

Mijn leven is goed gevuld met een gezin met 3 jonge kinderen, een moestuin en liefde voor natuur. Samen met mijn collega's van MBTO hoop ik vele docenten met heel veel plezier te inspireren.

Ernst.jpg

Ernst Koeleveld

.b trainersopleider, docent VO en mindfulness trainer

Als i-coach/ict coördinator ben ik werkzaam in het VO en leer ik leerlingen en collega's op een goede manier om te gaan met de hele digitale wereld. Daarnaast rollen we dankzij een innovatiefonds mindfulnesslessen uit over alle jaarlagen en mag ik MBSR trainingen verzorgen voor collega's. Ik deel mijn ervaringen met mindfulness op school graag met het netwerk en hoop bij te dragen aan de persoonlijke missies van iedereen die hiermee aan de gang gaat.

Eva Kam.jpg

Eva Kam

.b trainersopleider,, docent VO en mindfulness trainer

Ik ben docent maatschappijleer, MBSR categorie één trainer en .b trainer en opleider. De helft van het jaar woon ik in mijn oude Mercedes 508D bus, buiten in de natuur. Daarnaast houd ik enorm van de bergen, waar ik graag klim en wandel. Voor mij is mindfulness een essentieel onderdeel van mijn leven en ben ik dankbaar onderdeel uit te mogen maken van de .b mindfulness community. 

bottom of page