Trained-To-Teach-.b-badge.png

Trainers-opleiding

Wil je op school met mindfulness aan de slag met je leerlingen?
.b (spreek uit: dot bie) is een mindfulness­training speciaal ontwikkeld voor jongeren van 12 tot 18 jaar. De methode komt uit Engeland en is in samenwerking met de Universiteit van Oxford door het Mindfulness in Schools Project ontwikkeld.

​

De training vormt langzamerhand de internationale standaard als het gaat om klassikale mindfulnesstraining aan jongeren op VO scholen. De training wordt op scholen gegeven in zo’n 40 landen en is in 13 talen vertaald!

Doel van de
.b training

In zijn eenvoudigste vorm is .b een bewustmakings oefening om alle leerlingen een voorproefje van mindfulness te geven, zodat ze ervan op de hoogte zijn en er later in hun leven op terug kunnen komen als ze daarvoor kiezen.

​

Explicieter heeft .b het doel jongeren te helpen:

• om hun concentratie en focus te verbeteren, in lessen, bij examens en tests, op het sportveld, bij het spelen van games, bij het opletten en luisteren naar anderen,

• om meer welzijn te ervaren (zich gelukkiger, rustiger, meer vervuld te voelen),

• om hun potentieel te vervullen en hun eigen doelen na te streven, bijvoorbeeld creatiever te zijn, meer ontspannen, zowel voor school als persoonlijk,

• om met moeilijke mentale toestanden om te gaan, zoals angstige gedachten en neerslachtigheid,

• om met de dagelijkse stress en spanningen van het adolescente leven om te gaan, zoals examens, relaties, slaapproblemen.

Opleidings-inhoud

In de trainersopleiding komen de volgende onderdelen aan bod:

​​

• De opbouw van het .b curriculum.

• De pedagogiek/didactiek van elke .b les.

• Het begeleiden van mindfulness­oefeningen voor leerlingen.

• Technieken van het bevragen van de meditatie-ervaringen van leerlingen.

​

In de .b trainersopleiding doorlopen we alle tien .b lessen alsof je een leerling bent, en vragen we je ze te ondergaan met een “beginners mind”, net zoals de leerling de lessen krijgt.

​​

Belangrijk: de .b trainersopleiding leert je om .b te onderwijzen aan leerlingen, maar voorziet niet in het trainen van mindfulness aan volwassenen (ook niet om anderen .b te leren onderwijzen).

Materialen voor
in de klas

Aan het eind van de opleiding krijg je zes maanden vrije toegang tot "de Hub" van het Mindfulness in Schools Project. Je vindt daar alle materialen die je nodig hebt om .b te geven aan jouw leerlingen en je kunt er onder andere - Engelstalige - workshops volgen:

​

• Ruim 70 verschillende werkbladen voor leerlingen (naar keuze te gebruiken, afhankelijk van jouw doelgroep)

• Algemene handleiding: hoe geef ik les in .b?

• Docentenhandleiding voor elke .b les

• PowerPoint presentatie voor elke .b les

• Introductie PowerPoint voor collega’s

• Heel veel ondersteunend materiaal (voorbeeldbrieven naar ouders, promotiematerialen, etc.).

Early intervention foundation

De .b training wordt positief beoordeeld door de The Early Intervention Foundation, een stichting die in Engeland vroegtijdige schoolinterventies beoordeelt op het gebied van wetenschappelijke onderbouwing en kosteneffectiviteit. Lees hier hun beoordeling van .b

Deelnemers-voorwaarden

​De trainersopleiding staat open voor zowel leraren als niet-leraren, maar zoals bij alle belangrijke mindfulness-programma' verwachten we dat je de .b training alleen geeft als je zelf regelmatig mindfulness beoefent.

​

Onderzoek toont duidelijk aan dat mindfulness­training effectiever is wanneer die wordt onderwezen door degenen die de specifieke kwaliteiten belichamen die in beoefening worden ontwikkelt, zoals onbevooroordeelde nieuwsgierigheid, vriendelijkheid, acceptatie, vertrouwen, geduld en niet-streven, en die over de vaardigheden beschikken om te focussen, en de aandacht te richten en te verplaatsen.

​

Leerkrachten die mindfulness geven moeten in staat zijn om te modelleren wat ze onderwijzen en om rechtstreeks en empathisch te kunnen reageren op ervaringen die hun leerlingen kunnen hebben, vanuit een solide basis in hun eigen leven.

Om deel te kunnen nemen aan de .b trainersopleiding verwachten we dat:

• Je zelf een 8-weekse mindfulness­training
    (MBSR/MBCT) hebt gevolgd in groepsverband bij een categorie 1 mindfulness trainer.

• Er minimaal 3 maanden tussen de 8-weekse mindfulness­training en de .b trainersopleiding zit.

• Je een regelmatige mindfulnessbeoefening hebt (tenminste vijf dagen in de week, 20 minuten per dag).

• Je klassenmanagementvaardigheden beheerst en ervaring hebt met lesgeven aan de doelgroep van de .b training.

• Je aanwezig bent bij alle sessies van de opleiding.

Actuele opleidingsdagen vind je hier in de agenda.​

​Start en eindtijd: 10.00 tot 17.00

Kosten: 1325 euro (vrijgesteld van BTW, inclusief lunch, docentenhandleidingen, lesmaterialen voor in de klas en zes maanden toegang tot de MiSP Hub.)

Locatie: De Hoorneboeg, Hilversum

Website: www.dehoorneboeg.nl

Meer informatie / toezenden aanmeldformulier

Contact: Ernst Koeleveld

E-mailadres: info@stichtingmbto.nl

Opmerking:

Bij de aanmelding zullen we je vragen akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en met de voorwaarden voor het onderwijzen van .b aan jongeren. Lees beide documenten goed door.